juli 27, 2023
  • home
  • //
  • artikelen
  • //
  • 7 tips om de kosten van je verhuizing in beeld te brengen
27 juli, 2023

We kunnen er kort over zijn: verhuizen kost nou eenmaal geld. En wat je dan niet wilt is een berg onvoorziene kosten.  Dat voor niets de zon opgaat dat wist je zelf ook allang. Maar om nou ook nog eens veel duurder uit te zijn dan je dacht, dat wil niemand. Voorkomen is beter dan genezen, of in dit geval (bij)betalen.

Onder dat motto nemen we je in deze blog mee om je te laten zien hoe je de kosten van je verhuizing in de hand houdt.


Oorzaak van onvoorziene kosten bij een verhuizing 

Als een verhuizing duurder uitpakt is het de vraag hoe dat komt. Het antwoord is kort en krachtig: een slechte planning.


Als je verhuizing niet goed is gepland weet je niet wat je nodig hebt en weet je dus ook niet wat de kosten zullen zijn. Door een slechte planning heb je geen idee van hoeveel tijd de verhuizing kost en of het allemaal kan in de tijd die je er globaal voor had uitgetrokken. 


En natuurlijk, een kleine bestelbus heb je zo gehuurd. Dat regel je een uur van tevoren.

Maar als je niets hebt gepland heb je geen idee van de kosten. Je hebt geen idee hoe lang je die bestelwagen nodig hebt.


Kortom: je weet niet hoeveel de huur is, je weet niets van de brandstofkosten en je weet niet hoeveel je moet bijbetalen. En dan hebben we het alleen maar over de bestelwagen.  Als het tegenzit, stapel je op deze manier de onverwachte kosten maar door en door.

vrouw met handen in het haar achter een laptop

Het loont dus echt wel de moeite om bijtijds te gaan zitten voor een planning.


En of je het nou een leuke klus vindt of niet, we raden je aan om er uitvoerig de tijd voor te nemen, want het kan een hoop euro's schelen.



Een verhuisplanning maken 

Begin je planning met een inschatting van het werk dat moet gebeuren. Het helpt als je hierbij alle ruimtes van het huis door loopt en een lijst maakt van de dingen die erin staan en wat daarmee moet gebeuren. 


Maak hiervan een overzicht. In dit overzicht wordt duidelijk welke meubels moeten worden gedemonteerd. Ook wordt duidelijk wat er moet worden ingepakt en wat er zo in de wagen kan.

 

Maak een inschatting van het aantal keren dat er gelopen moet worden en ook een inschatting van het aantal mensen dat je hierbij nodig hebt. 


Houd rekening met de grotere stukken van je inboedel. Kijk wat er uit elkaar kan en hoeveel moeite dit kost. Ga je meetlint maar vast zoeken, want meten is weten: het voertuig dat je gaat huren moet je grootste verhuisstuk kunnen vervoeren. Wanneer dit niet lukt is het slim alvast na te denken over een alternatief.


Dus meten maar! En vergeet niet de afmetingen van je verhuiswagen te checken.

container met weggegooide spullen

Hoe is de situatie rond je huis? Kan de verhuiswagen er gemakkelijk komen en dichtbij geparkeerd worden? Als je alles gaat sjouwen en tillen, wordt het wel een enorme klus. Zeker als de verhuiswagen op 70 meter van de woning geparkeerd kan worden.


Het is raadzaam om te kijken of je een of meerdere steekwagens nodig hebt en enkele hondjes! Die kun je gemakkelijk huren. Maar neem de kosten mee in je begroting!


Wil je je inboedel sorteren en niet alles meenemen? Dan kan het handig zijn om een container te laten komen. Ook die kun je gemakkelijk huren maar dat kost wel wat! Meenemen in je begroting dus. 


Maak ook een inschatting van het aantal keren dat je op en neer denkt te moeten rijden. Dat hangt uiteraard af van de hoeveelheid spullen en de grootte van de wagen waar je mee gaat verhuizen.


Bij het nieuwe huis is het evenzeer de vraag hoe de omstandigheden zijn. Kun je de verhuiswagen goed kwijt? En op welke afstand van de woning? Breng in kaart wat je daarvoor nodig hebt en wat de kosten dan zijn.

Het helpt enorm om je vragen over de verhuizing en de kosten ervan bij vrienden en kennissen neer te leggen. Je bent natuurlijk niet de eerste en de enige die verhuist: mensen met ervaring – ook van een enkele verhuizing – kunnen je altijd helpen met hun bevindingen. Je wilt niet weten hoeveel je kunt leren van de fouten van een ander!

bord met soep, sandwich en ijsjes

Uiteindelijk ga je kijken wat je nodig hebt om het uit te kunnen voeren. Gereedschappen, verhuisdozen, verpakkingsmaterialen en, niet te vergeten, het voertuig waarmee je wilt verhuizen. 

Inventariseer wat je zelf hebt, wat je eventueel kunt lenen, en wat je moet huren of kopen. Vraag (bij meerdere aanbieders) offertes aan en kies de meest gunstige. 


Maak ook een inschatting van het aantal mensen dat je nodig hebt en vraagt mee te helpen. Neem in je begroting kosten van versnaperingen, lunch etc mee. Misschien wil je ze een aardigheidje geven? Goed idee, maar vergeet niet het te begroten.


Ten slotte: reken in je kostenraming met een post onvoorziene kosten van 10%. Want dat het toch net even anders loopt dan gedacht kan altijd gebeuren. En gemiddeld genomen zit je met 10% wel goed. 



Geen onvoorziene kosten met PolderVerhuizingen  

Voor ons als verhuisbedrijf is het maken van een goede planning een routineklus. Dat betekent niet dat we die afraffelen en er geen aandacht aan besteden.


Integendeel.


We vinden het zo belangrijk dat we geroutineerd zijn geworden in het maken van planningen. We hebben er een gewoonte van gemaakt om iedere verhuizing goed te plannen.

 

Uiteraard willen ook wij als professionele verhuizers geen onverwachte kosten. Niet voor ons en zeker niet voor onze klanten. Daar hebben we dan ook een belangrijk instrument de taxatie.


PolderVerhuizingen voert zijn eigen strijd tegen onvoorziene kosten. En de taxatie is in die strijd ons geheime wapen.



De Taxatie van PolderVerhuizingen

Wie bij PolderVerhuizingen een offerte aanvraagt, krijgt daarna van ons een taxatiebezoek. We maken natuurlijk eerst een afspraak met je, maar daarna komen we al snel langs.


We lopen dan het hele huis met je door en bekijken wat er allemaal mee moet, hoe het kan worden verpakt en wat je dan nodig hebt. Als je wilt kun je zelf inpakken, dan krijg je van ons de dozen, dat scheelt weer.


Of we doen het voor je, net zo makkelijk


We kijken ook goed naar de situatie rond en in de nieuwe woning: hoe is de bereikbaarheid, kunnen we een verhuislift kwijt, kan de verhuiswagen dichtbij parkeren. Dat zijn een aantal onderdelen waar we naar kijken. 


Op grond van de taxatie en je persoonlijke wensen hebben we een compleet beeld van jouw verhuizing. Daarmee maken we voor jou een offerte. Die geldt ook als prijsafspraak.


Wat we na de taxatie hebben afgesproken, dat zijn je verhuiskosten. 


Geen onvoorziene kosten dus als je met PolderVerhuizingen verhuist– dat is weer een hele zorg minder!


Want voorkomen blijft beter dan bijbetalen!

Kunnen we verder ergens mee helpen?

Open de chat
1
Vertel ons meer over jouw uitdaging
Meer weten? Ik help je graag verder