Een kleiner huis – een grotere wereld: de magie van kleiner wonen.
Welkom in de wereld van kleiner wonen! Een concept dat zich als een magische deken over verschillende generaties verspreidt. Of je nu de 40 nadert of een eerbiedwaardige 80-jarige bent, kleiner wonen kan een opwindende en verhelderende stap zijn. Dus nemen we je mee op een reis door deze betoverende beslissing.
Maar laten we je eerst feliciteren. Dat is wel op zijn plaats. Want je hebt de opwindende beslissing genomen om kleiner te gaan wonen. Zo maak je een begin naar een wereld van ontspanning, eenvoud en vrijheid! Nu begint het avontuur van ontspullen en downsizen.
Veel mensen gingen je voor in het minimaliseren van spullen. Maar vrijwel al die mensen hebben één gemeenschappelijke ervaring:
Ze zeggen zich gelukkiger te voelen. Lichter.
Dus maak je geen zorgen, we begeleiden je op deze betoverende reis.
Nou staat verhuizen wel in de top drie van meest stressvolle gebeurtenissen. En kleiner gaan wonen kan het verhuizen extra gecompliceerd en dus extra stressvol maken. Bij een verhuizing komt best veel kijken. En omdat je het waarschijnlijk niet regelmatig doet, weet je ook niet zo goed hoe het moet. Je zult moeten gaan schiften en organiseren: wat kan er mee en waarvoor heb je geen plek?
Iedere situatie is anders!
Van een herenhuis naar een eengezinswoning is wat anders dan van een doorzonwoning naar een seniorenwoning of een appartement.
En appartementen heb je ook nog eens in allerlei soorten en maten: als studio zonder aparte slaapkamer of een appartement met 1, 2 of 3 slaapkamers.
Veel van je keuzes zullen afhangen van het verschil in woonvolume. Hoeveel ruimte heb je nu en hoeveel ruimte krijg je straks?
Kortom: een advies op maat kunnen we in dit artikel niet geven. Maar we kunnen je wel van dienst zijn met een aantal inzichten die je zeker zullen helpen bij het maken van de keuzes die op je afkomen.
Gemiddeld genomen is het woonoppervlak van een appartement 70 m2, terwijl het oppervlak van een woonhuis gemiddeld 120 m2 is. Je kunt deze vergelijking niet één op één toepassen op je inboedel. Toch geeft het een aardige indicatie:
Ga er maar van uit dat je minder dan 50 % van je huidige inboedel mee zal kunnen nemen.
Dat klinkt heel drastisch en wellicht zelfs negatief. Maar dat is het niet!
Integendeel.
Drastisch wordt het pas wanneer je geen idee hebt! Dan wordt het misschien zelfs dramatisch. Maar dat gaan we hier nu juist voorkomen.
Dus beginnen we de magie van deze belevenis in stand te houden met een plan.
We maken dat plan stap voor stap. Want te veel mee willen nemen is niet handig.
Maar te weinig... dat wil je ook niet!
Dus daar gaan we!
Het eerste wat je doet is je spullen indelen in categorieën:
- Apparatuur
Het witgoed, de audiovisuele apparatuur zoals TV's, DVD-spelers, computers en printers, strijkbout en –plank, keukenapparatuur zoals magnetron, mixer, blender en pureerstaaf.
- Meubels
Banken, eethoek, salontafels, bedden (inclusief matrassen), stoelen, meubels voor audiovisuele spullen en voor de computers, (boeken- en kleding)kasten.
- Textiel
Kleding, keukenlinnen, gordijnen, badtextiel en beddengoed .
- Servies en keukenspullen
Kopjes, schotels, borden, glazen, bestek, pannen, ovenspullen.
- Decoratieve accessoires
Lampen, wanddecoraties, fotolijsten, boeken en kleine decoraties op salontafels, CD's/DVD's, fotoalbums (of losse foto's), vazen, kamerplanten.
Vervolgens ga je alle categorieën langs en kies je uit iedere categorie twee items.
Kies uit de spullen die (naast een praktische) vooral een emotionele waarde voor je hebben. Omdat je ze cadeau hebt gekregen van iemand die je dierbaar is, of omdat het een aandenken is aan een overleden familielid bijvoorbeeld.
Bedenk ook dat deze items voor je zullen gaan werken als houvast. Deze 10 items gaan je de vastigheid bieden die je nodig hebt om je oude situatie en je overtollige spullen los te laten.
Hou daar rekening mee als je ze kiest. Geef jezelf de ruimte om te switchen van item als je twijfelt.
Maar het mogen hooguit 10 items zijn. Niet meer.
Zet ze apart, maar vooral: zet ze in het zicht.
Als het gebruiksvoorwerpen zijn, blijf ze gebruiken, liefst iedere dag. Wanneer je verdrietig bent of het moeilijk hebt, omring je dan met deze 10 items of een deel ervan.
Uit de 10 items die je hebt gekozen kies je 5 kleine dingen uit die je gemakkelijk zelf mee kunt nemen. Zet deze 5 items op de verhuisdag, of enkele dagen daarvoor, in je nieuwe woning.
Zet ze in het zicht, maar zorg er ook voor dat ze niet beschadigd raken of stuk gaan.
We gaan verder met je nieuwe woning!
En natuurlijk geldt ook hier: meten is weten! Dus je mag, als dat kan, best met de rolmaat door je nieuwe woning gaan. Dat je afmetingen weet is sowieso handig. Voor je nieuwe vloer, de nieuwe gordijnen en de keuken, als je die wilt laten inbouwen.
Maar we bedoelen niet alleen de exacte afmetingen van je nieuwe huis. Want waar je eigenlijk mee zou moeten beginnen is de ruimtes en zones in je nieuwe woning indelen op functie.
Doe dit per woonlaag. Een heleboel spreekt dan voor zich: keuken, slaapkamer, kinderkamer, woonkamer. Maar wat doe je met de minder bestemde ruimtes? Als er ergens een bergruimte zit bijvoorbeeld, wat ga je daar mee doen? Dat kan enorm uitmaken.
Voorbeelden? Van een berghok kun je een washok maken, een voorraadkast of een opbergruimte voor gereedschappen. Wat ga je doen met de slaapkamer waar niet wordt geslapen? Maak je er een werkkamer van, een studeerkamer, een hobbykamer of een inloopkast?
Zo krijg je een overzicht van de afzonderlijke ruimtes en zones (denk aan een open keuken) in je nieuwe woning. Je weet nu welke ruimtes je kunt vullen met spullen en je weet ook welke spullen je daar nodig hebt.
Vervolgens deel je globaal al je spullen in, in de 5 categorieën die hierboven werden beschreven.
Als je dat doet zul je zien dat je dit redelijk snel en zakelijk kunt doen. Zeker als je in beeld brengt wat je uit je huidige woning mee wilt nemen en wat je wilt vervangen.
Van vrijwel alle apparatuur zijn er kleinere varianten. Mocht je apparatuur en meubels willen vervangen, is het slim hier rekening mee te houden.
Het scheelt ook enorm veel tijd als je van tevoren bepaalt wat je gaat doen met de spullen die je niet meeneemt: wegbrengen (kringloop, vuilstort), weggeven in je netwerk of verkopen op marktplaats of iets dergelijks.
Eigenlijk kun je met dat laatste snel beginnen: begin gewoon zodadelijk!
De meeste mensen komen hier redelijk goed uit, zolang je in staat bent om praktisch en nuchter te blijven kijken. Goed nadenken en eerlijk zijn over al je spullen en hoe vaak je ze gebruikt.
Hoe vaak gebruik je eigenlijk de magnetron? Zou de vriezer kleiner kunnen? Misschien hoeven niet al je jassen mee? En hoeveel van de schoenparen die er staan draag je nog wel eens?
Het échte pijnpunt zit voor de meeste mensen doorgaans in de spullen met een emotionele betekenis: spullen die je al heel lang hebt, die je doen denken aan je dierbaren. Spullen die waarschijnlijk niet allemaal mee kunnen.
Het is verdrietig om er afscheid van te nemen. Als dat gebeurt, denk dan vooral aan de tien items die je aan het begin hebt gekozen. Ze zullen je zeker helpen wanneer het lastiger wordt.
Probeer er niet moeilijk over te doen: je verdriet is logisch en begrijpelijk.
Laat het er maar even zijn.
Het is dus ook belangrijk je te realiseren dat je deze stap niet zonder pijn en verdriet zult kunnen doen.
Tenminste, dat geldt voor de meeste mensen. Hoe optimistisch je ook kunt zijn bij een nieuw begin en een grote opruiming: van sommige spullen neem je waarschijnlijk met pijn in je hart afscheid.
Laat daar ruimte voor zijn – het hoort erbij. Het is niet leuk maar evenmin onoverkomelijk.
We raden je aan om het op de volgende manier te doorlopen:
- Ga fysiek langs alle ruimtes in je huis en zoek actief naar spullen met een emotionele waarde. Maak drie rubrieken: mee, twijfel, weg. Probeer ze zo ook van elkaar te scheiden.
Bij de spullen waar je aan twijfelt, kun je nog denken over weggeven. Misschien één van je kinderen of vrienden. Dat is veel minder definitief, het blijft dan toch een beetje bij je in de buurt.
- Minimaliseer en digitaliseer waar mogelijk. Al die losse foto's die al jaren klaarliggen om in een album te doen, denk je dat het er nog van komt? Hoeveel jaar ligt het er al?
Blader foto's door, zoek van iedere gebeurtenis drie tot vijf foto's uit en gooi de rest weg. Leg de uitgezochte foto's onder de scanner en maak een digitaal fotoboek. Doe daarna de uitgezochte foto's ook weg.
- Bekijk alles! Maak alles open. Neem niet klakkeloos opbergdozen mee. Kijk bij alles wat je vindt wat er inzit. Sieraden, je boekenverzameling - kijk kritisch: welke boeken staan er maar stof te vergaren en zijn niet meer belangrijk of van waarde voor je? Doe ze maar weg.
Welke sieraden draag je al jaren niet meer? Als je ze niet kreeg van een dierbare of een geliefde: doe ze maar weg, verkoop ze, wat heb je er eigenlijk aan.
- Doe het in alle rust. Geef jezelf de ruimte. Neem de tijd om afscheid te nemen.
Wat nou als je toch te veel spullen mee wilt nemen, omdat het niet lukt om er afscheid van te nemen? Overweeg dan om een (kleine) opslagruimte te huren en sla je spullen voorlopig op. Spreek een termijn af met jezelf: 6 maanden bijvoorbeeld.
Bekijk na die zes maanden de spullen opnieuw. Doet het je goed dat ze er nog zijn, of ben je nu wel klaar om er afstand van te doen? Verlengen is een optie, maar heeft het zin?
Zoals gezegd: het zal op momenten pijnlijk zijn.
Geef het de ruimte en neem er de tijd voor.
Het gaat je lukken. Zeker.
Succes!